Vasarinių padangų protektoriaus gylis: kiek mm ir kodėl svarbu užtikrinti tinkamą?

Padangų protektoriaus gylis – tai vertė, kuri parodo, kiek giliai yra padangos paviršiuje esantis raštas. Šis raštas padeda užtikrinti sukibimą su kelio danga, nukreipia vandenį ir mažina slydimo riziką. Kuo didesnis protektoriaus gylis, tuo saugesnis vairavimas, ypač esant šlapiai ar slidžiai dangai.
Aptarsime, koks yra rekomenduojamas vasarinių padangų protektoriaus gylis, kodėl jis svarbus, kas lemia greitesnį padangų dėvėjimąsi, kaip patikrinti protektoriaus gylį ir kodėl skirtingiems sezonams taikomi skirtingi standartai.
Koks yra vasarinių padangų protektoriaus gylis
Pagal Lietuvos Respublikos kelių eismo taisykles, vasarinių padangų protektoriaus gylis privalo būti ne mažesnis nei 1,6 mm. Tai yra minimalus leistinas rodiklis, tačiau rekomenduojama keisti padangas dar anksčiau – kai protektoriaus gylis pasiekia 2,5–3 mm ribą. Kuo gilesnis protektorius, tuo geriau padangos sukimba su kelio danga, ypač esant šlapiai ar slidžiai dangai po vasaros liūčių.
Nuo balandžio 10 d. iki lapkričio 10 d. leidžiama eksploatuoti vasarines padangas, jei jos atitinka saugumo reikalavimus. Svarbu atsiminti, kad vasarinių padangų protektoriaus gylis yra vienas iš faktorių, tikrinamų per techninę apžiūrą. Jei protektoriaus raštas nusidėvėjęs labiau nei leidžiama, techninė apžiūra gali būti neužskaitoma, o be galiojančios techninės apžiūros transporto priemonės dalyvavimas eisme bus laikomas pažeidimu.
Kodėl vasarą svarbu užtikrinti tinkamą protektoriaus gylį?
Nors vasara dažnai siejama su geromis važiavimo sąlygomis, net ir šiltuoju metų laiku kelių danga gali būti pavojinga. Staiga pasipylęs lietus, kelio nelygumai ar net dulkės ant kelio gali sumažinti sukibimą. Jei protektoriaus gylis yra mažesnis nei rekomenduojamas, padangos gali nepajėgti tinkamai nukreipti vandens į šalį, todėl padidėja akvaplanavimo rizika. Tokiose situacijose vairuotojas praranda kontrolę, o avarijos rizika išauga keliskart.
Taip pat reikėtų prisiminti, kad eismo įvykio atveju, jei padangos neatitinka reikalavimų, draudimo bendrovė gali sumažinti išmoką arba jos visai nemokėti. Dėl šių priežasčių kartu su galiojančiu privalomuoju civiliniu draudimu, padangų būklė tampa esminiu faktoriumi saugumui ir atsakomybei kelyje.
Jeigu padangos yra nusidėvėjusios, o važiuoji be galiojančios techninės apžiūros, gali būti, kad net turint galiojantį KASKO draudimą, žala nebus atlyginta. Todėl itin svarbu užtikrinti, kad transporto priemonė būtų techniškai tvarkinga – tiek protektoriaus gylio, tiek kitų parametrų atžvilgiu.
Kas įtakoja padangų protektoriaus gylio sumažėjimą?
Padangų protektoriaus gylio mažėjimą ir protektoriaus rašto nusidėvėjimą lemia keletas veiksnių:
- Važiavimo stilius – staigūs stabdymai, greitas startavimas, agresyvus vairavimas.
- Važiavimas dideliu greičiu – ilgesni atstumai dideliu greičiu didina padangos temperatūrą, kas skatina greitesnį protektoriaus dilimą.
- Netinkamas slėgis – per mažas arba per didelis oro slėgis padangose lemia netolygų protektoriaus nusidėvėjimą.
- Pakabos ar ratų suvedimo problemos – neteisingas ratų kampas ar suvedimas gali sukelti vienašalį padangos dilimą.
- Sezono neatitinkančių padangų naudojimas – jei vasarą važinėji su žieminėmis padangomis, jos dėvisi greičiau ir neefektyviai reaguoja į šilumą.
Dėl šių priežasčių rekomenduojama reguliariai tikrinti padangų protektoriaus gylį.
Kaip patikrinti protektoriaus gylį?
Yra keli paprasti būdai, kaip patikrinti padangų protektoriaus gylį:
- Protektoriaus indikatorių stebėjimas – daugelyje padangų gamintojai įdiegia specialius žymeklius, kurie rodo, kada gylis gali pasiekti kritinį lygį.
- Su matuokliu – tai tiksliausias būdas. Protektoriaus gylio matuokliai yra nebrangūs ir juos paprasta naudoti.
- Monetos testas – jei neturi specialaus prietaiso, naudok 1 euro monetą. Įstatyk ją į griovelį – jei auksinis kraštas pasimato visas, gylis turbūt yra mažesnis nei 3,0 mm protektoriaus.
Jei gylis per mažas, padangos turi būti nedelsiant keičiamos. Ne tik dėl saugumo, bet ir dėl to, kad be techninės apžiūros su nusidėvėjusiomis padangomis Tu neturi teisės dalyvauti eisme.
Minimalus leistinas žieminių padangų protektoriaus gylis
Nors šiame straipsnyje daugiausia dėmesio skiriame vasarinėms padangoms, verta prisiminti ir koks yra reikalaujamas protektoriaus gylis žieminėms padangoms. Nuo lapkričio 10 d. iki kovo 31 d. Lietuvoje privaloma naudoti žiemines padangas. Šiuo laikotarpiu protektoriaus gylis turi būti ne mažesnis nei 3 mm gylio. Visgi, rekomenduojama, kad naujų žieminių padangų protektoriaus gylis būtų bent 8 mm – tai užtikrina maksimalų sukibimą su slidžia kelio danga.
Žieminės padangos turi specifinį raštą, kuris efektyviai veikia esant žemai temperatūrai. Naudoti žiemines padangas vasarą nėra draudžiama, tačiau jos greitai dėvisi, neefektyviai stabdo, o protektoriaus gylio reikšmė tampa mažesnė nei būtina saugiam vairavimui.
Kodėl žieminėms ir vasarinėms padangoms skiriasi standartai?
Žieminių ir vasarinių padangų paskirtis bei konstrukcija labai skirtinga. Vasarinės padangos sukurtos veikti esant aukštai oro temperatūrai, todėl jų mišinys yra kietesnis, o protektoriaus raštas labiau orientuotas į drenažą ir sukibimą su sausa bei šlapia kelio danga. Tuo tarpu žieminės padangos yra minkštesnės, jų raštas pritaikytas sniegui ir ledui. Dėl to skirtingiems sezonams taikomi skirtingi teisiniai standartai. Kiekvienos rūšies padangos privalo atitikti nurodytą minimalų protektoriaus gylį. Neatitikimas šiems reikalavimams yra laikomas KET pažeidimu. Sužinok, kaip patikrinti oro slėgį skirtingose padangose bei per kiek laiko ateina bauda už KET pažeidimus.
Jei ruošiesi kelionei ir nori būti tikras, kad viskas drausta ne tik kelyje, bet ir užsienyje, nepamiršk ir kelionės draudimo, kuris padės netikėtose situacijose.